Методичні
рекомендації вчителям щодо використання тестових технологій у процесі вивчення
української мови та літератури в загальноосвітній школі
Використання тестових технологій здійснюється в три етапи:
·
теоретична
й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування;
·
організація
тестування;
·
аналіз і
корекція результатів.
На першому етапі
вчитель здійснює відбір або самостійно розробляє тестові завдання. Головними
вимогами до них є відповідність меті навчання, високий ступінь валідності, багатоваріантність,
побудова неправильних відповідей на основі типових помилок. Типологія тестів
ураховує особливості їхніх змісту та структури.
Другий етап включає в
себе пояснення процедури, режиму, правил виконання тестових завдань, умов
оформлення робіт, демонстрування алгоритмів виконання завдання, виконання
тренувальних завдань. Важливим для вчителя є дотримання головної вимоги
посування школярів в освоєнні тестових технологій – від простих завдань до
складніших. Освоєння кожної нової форми тестових завдань слід починати з
детального ознайомлення з інструкцією щодо їх виконання.
На третьому етапі здійснюється
виявлення типових та індивідуальних помилок, що їх припустилися учні. Аналіз
результатів проводиться в довільній, найбільш зручній і звичній для вчителя й
школярів формі.
Учителеві варто пам’ятати, що на
виконання завдань з вибором однієї правильної відповіді треба відводити
орієнтовно одну хвилину, а кількох правильних відповідей або встановлення відповідності
– півтори хвилини. Важливо привчати учнів виконувати завдання не лише
правильно, але й швидко, щоб максимально наблизити їх до умов, у яких
випускники працюватимуть під час зовнішнього оцінювання. На цьому етапі
учителеві слід навчати учнів алгоритмів виконання тестових завдань різних форм,
аналізувати результати тестування, виявляти типові помилки й визначати шляхи їх
усунення. Доцільно давати учневі конкретні інструкції, як виправити виявлені
помилки.
Проектуючи тест, треба
враховувати, що запропоновані завдання мають бути різноманітними за змістом і
формою, що дасть змогу уникнути монотонності та забезпечити постійну й стійку
мотивацію учнів до роботи. Не варто обмежуватися тільки завданнями закритої
форми, доцільно пропонувати учням також і відкриті завдання, у яких вони
самостійно мають записати повну відповідь на запитання.
Учитель повинен пам’ятати, що
основу завдання треба формулювати переважно у формі стверджувального речення,
воно має бути максимально коротким, точним і однозначним, а варіанти відповідей
доступними для розуміння школярами. Не слід указувати після використаного в
тесті речення прізвище його автора, щоб не переобтяжувати завдання зайвою
інформацією і не відволікати його від головного.